سفارش تبلیغ
صبا ویژن
حکیم، کسی است که بدی را با خوبی پاداش دهد . [امام علی علیه السلام]

احادیث و روایات


ابواب جمع کلمه ی باب به معنای در می باشد.

خداوند متعال تعداد درب های بهشت را در قرآن کریم هشت درب ذکر کرده است. از سوی دیگر خداوند متعال تعداد درب های جهنم را هفت درب ذکر کرده است.

در آیه 43 و 44 سوره حجر می فرماید:

لَهَا سَبْعَةُ أَبْوَابٍ لِکُلِّ بَابٍ مِنْهُمْ جُزْءٌ مَقْسُومٌ


که آن دوزخ را هفت در است که هر دری برای ورود دسته‌ای از گمراهان معین گردیده است.

با این حساب مجموع درب های بهشت و جهنم 8+7=15 می شود.

حال اگر کلمه ی «ابواب» را در قرآن کریم شمارش نماییم، در کمال تعجب می بینیم که به تعداد دربهای بهشت و جهنم یعنی 15 بار تکرار شده است.



::: سه شنبه 96/12/29::: ساعت 10:47 عصر


1) امام علی(ع) فرمودند: توکل بر خداوند، مایه نجات از هر بدی و محفوظ بودن از هر دشمنی است.

2) امام علی(ع) فرمودند: هر کس به خدا توکل کند، دشواری ها برای او آسان می شود و اسباب برایش فراهم می گردد.

3) پیامبر(ص) فرمودند: هر کس به خدا توکل کند، خداوند هزینه او را کفایت می کند و از جایی که گمان نمی برد به او روزی می دهد.

4) امام صادق(ع) فرمودند: بی نیازی و عزت به هر طرف می گردند و چون به جایگاه توکل دست یافتند در آن جا قرار می گیرند.

5) امام باقر(ع) فرمودند: هر کس به خدا توکل کند، مغلوب نشود و هر کس به خدا توسل جوید، شکست نخورد.

6) پیامبر(ص) فرمودند: توکل کردن (به خدا) بعد از به کار بردن عقل، خود موعظه است.

7) امام موسی کاظم(ع): هر که می خواهد که قویترین مردم باشد بر خدا توکل نماید.

منابع

میزان الحکمه

بحارالانوار

غررالحکم

کافی

جامع الاخبار

کنزالعمال

 



::: سه شنبه 96/12/29::: ساعت 10:24 عصر


1) کلمه (آخرت) به معنای جهان آخرت و کلمه (دنیا) به معنای این جهان هر کدام 115 بار تکرار شده است.

2) کلمه (رجل) به معنای مرد مساوی کلمه (امره) به معنای زن هر کدام 24 بار آمده است.

3) کلمه (الحیاه) به معنای زندگی و کلمه (الموت) به معنای مرگ هر کدام 145 بار تکرار شده است.

4) کلمه (یوم) به معنای روز، 365 بار در قرآن کریم تکرار شده است که مساوی تعداد روزهای یکسال شمسی است.

 



::: سه شنبه 96/12/29::: ساعت 4:15 عصر


1) هیچ چیز زیانبارتر از خود پسندی نیست.

2) خود را با کار مداوم خسته نکنید و برای خود تفریح و تنوع قرار دهید ولی از کاری که در آن اسراف باشد یا شما را در اجتماع سبک کند پرهیز کنید.

3) خسیس بودن آبروی انسان را از بین می برد.

4) نادان، دوستانش را به زحمت می اندازد.

5) سخاوتمند از طعام مردم بخورد تا از طعامش بخورند، و بخیل از طعام مردم نخورد تا از طعامش نخورند.

6) کسی که نعمت دارد باید که بر عیالش در هزینه وسعت بخشد.

7) بخیل را آسایشی نیست، و حسود را خوشی و لذتی نیست، و دروغگو را مروت و مردانگی نیست.

8) اطعام و میهمانی کردن برای ازدواج از سنت است.

9) از اخلاق پیامبران، نظافت و پاکیزگی است.

 

منابع

بحارالانوار

تحت العقول



::: سه شنبه 96/12/29::: ساعت 3:25 عصر


1) فروتنی آن است که با مردم چنان رفتار کنی که دوست داری با تو چنان باشند.

2) کسی که خود را پست شمارد، از شر او درامان مباش.

3) حکمت، اثری در دل های فاسد نمی گذارد.

4) اگر بگویم : هر کس تقیه را ترک کند، مانند کسی است که نماز را ترک کرده، هر آینه راست گفته ام.

5) خشم به زیردستان از پستی است.

6) آشکار کردن هر کاری پیش از آنکه به سامان برسد، آفت آن کار است.

7) هرگاه در زمانه ای عدل بیش از ظلم رایج باشد، بدگمانی به دیگری حرام است، مگر آنکه (آدمی) بدی از کسی ببیند. و هرگاه در زمانی ظلم بیش از عدل باشد، نباید به کسی خوشبین باشد، مگر اینکه به نیکی او یقین کند.

 

منابع

کافی

بحارالانوار

همان

وسائل الشیعه

همان

تحت العقول



::: سه شنبه 96/12/29::: ساعت 1:31 عصر

   1   2   3   4   5   >>   >

>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 8
بازدید دیروز: 8
کل بازدید :17744
 
 > >>اوقات شرعی <<
 
>> درباره خودم<<
 
 
>>آرشیو شده ها<<
 
>>لینک دوستان<<
 
>>اشتراک در خبرنامه<<
 
 
>>طراح قالب<<